petak, 01. jun 2012, 13:42 -> 14:54
Dan
reke Save
Međunarodnim sporazumom 2007. godine 1. jun je proglašen za Dan
reke Save. Šapčani kažu da kod njihovog grada pokazuje sva svoja lica i da se
pored nje najčešće odmaraju, ali da njeni potencijali nisu dovoljno
iskorišćeni.
Povodom Dana reke
Save u Šapcu je održano takmičenje u veslanju, a pod sloganom
"Pamet u glavu, ne bacaj u Savu" i prikupljanje otpada sa obale.
"Nema u gradu lepšeg
mesta, bar po mom mišljenju, gde se čovek može odmoriti, a i malo gradova ima
sreću da bude uz ovako lepu reku", kaže Slobodan Jović iz Šapca.
Njen sliv najveći
je u Jugoistočnoj Evropi. Sava nastaje od Save Dolinke i Save Bohinjke i
na svom putu prema Dunavu, u dužini od 945 kilometara povezuje četiri
zemlje. U Srbiju ulazi kod sela Jemena, od Jarka pravi takozvane
"laktove", a oko Šapca poznata je po većem broju ada.
Pored Savskih talasa, zbog
dobrog položaja Turci su u 15. veku sagradili tvrđavu, a uređen parkovski
prostor oko nje, Šapčani i danas nazivaju Starim gradom.
"Reka Sava nam
daje život i zbog toga je mi čistimo i trudimo se da što više očuvamo i
zadržimo te prirodne resurse", kaže Snežana Damnjanović.
Ribolovci kažu da se
poslednjih godina za njihove udice najčešće zakači bela riba.
"Sava je za mene sve,
ljubav i život. Provedem mnogo vremena, i po 20 sati na vodi
pecajući", kaže ribolovac Žarko Petrović.
Kod Mišarske ade u okolini
Šapca, Sava dostiže najveću širinu, do 750 metara, najveća dubina oko 28
metara izmerena je nizvodno od ušća Drine, njene najveće pritoke.
"Od pre nekoliko
godina u Savi se ponovo pojavio rečni rak, što je za nas ekologe indikator
zdrave životne sredine. To nas obavezuje da i u budućnosti čuvamo Savu sa svim
njenim karakteristikama i vrednostima", kaže Ivica Radanović iz Unije ekologa.
Iako je rečni saobraćaj
sedam puta jeftiniji od drumskog, teretni brodovi ovim delom Save, retko
saobraćaju. Plovni put je obeležen, urađena je studija izvodljivosti, ali zbog
nedostatka finansijskih sredstava, nije uređen po Evropskim standardima.
Direktor Robno-transportnog
centra Šabac, Nikola Bjelan kaže da Sava može puno da pruži i da je velika
šteta što nije dovoljno iskorišćena.
"Sava može da
pruži, prvo jeftiniji prevoz, a samim tim i konkurentnije cene njihovih
proizvoda na svetskom tržištu", dodaje Bjelan.
Dok Šabac čeka da
posle dva veka ponovo bude lučki grad, najlepšu sliku o Savi na sve
kontinente, ponesu plivači, koji se svake godine takmiče i druže na
Tradicionalnom međunarodnom plivačkom maratonu.
RTS