Ћуприја на Љешници, између Поља и Жеравца у
засеоку Татари, ова која је представљена на мом скромном цртежу, изграђена је,
мислим, раних педесетих година двадесетог вијека. Прије ње је на овом мјесту
била и љеса, потом само платица, а вучна кола са запрегом прелазила су ријеку
кроз корито пар метара низводно.
Имала је, као што видите, девет потпорних
стубова који су били повезани дрвеним дијеловима. Горњи дио носиле су три
дугачке греде које су се пружале преко ступаца. По њима се биле положене фосне
које су клиновима биле повезане са гредама. Преко фосни, при крајевима биле су
пружене двије веома јаке штафле (димензија рога нпр.) и оне су биле причвршћене
за фосне као граничници. Сва грађа на ћуприји била је од храстовине. Ћуприја је
могла да поднесе заиста велике терете, али је средином седамдесетих 20. вијека
већ урадила своје и била је баш оштећена и руинирана, несигурна за прелазак,
јер су се већ у употреби у селу појавили трактори, самоходне косачице,
аутомобили...Након неког времена није се уопште ни могло прелазити преко, па је
као привремено рјешење довучена једна жељезна травезна-колико се сјећам ширине
једва да може проћи „фићо“ и то ако возач отвори врата и вози самом лијевом
ивицом травезне, а у бољој варијанти да сувозач изађе и пажљиво показује возачу
куда да се лагано помјера и креће.
Ова ћуприја се налазила само неколико метара
узводно од садашњег моста, а и сада се у кориту Љешнице виде остаци њених
стубова. Својевремено, раније, педесетак метара узводно од ове ћуприје била је
и воденица, али о њој ћемо писати ускоро. Средином седамдесетих година, ћуприја
је обновљена и направљен је мост који служи и данас, али је и он сада дошао у
фазу распада, па му је хитно потребна обнова. Ћуприју су обновили и направили
мост мјештани Поља, Жеравца, општина Дервента, а готово све радове извела је
инжињеријска јединица ЈНА из касарне „Здравко Челар“ у Дервенти.
Цртеж, наравно, ни не може бити 100 посто
вјеродостојан, али када сам га завршио, погледао, видим ипак сам погодио
основне линије старе ћуприје.