25. velj 2012.

Dragoslav Husar - slikar


Sa Dragoslavom Husarom sam se upoznao u Brodu.
Učestvovali smo zajedno na likovnoj koloniji SAVA.
Ostao mi je drag prijatelj i sagovornik i zato mu posvećujem
ovaj post. Slijedi tekst o njemu i nekoliko njegovih akvarela.

Dragoslav Husar, rođen je 1951. godine u Novom Sadu. Član je SULUV-a i Udruženja likovnih umetnika Pančeva.
Samostalne izložbe:Banja Luka, Prilep, Aleksinac, Radenci(SL), Kovin, Smederevo , Pančevo, Beograd, Zemun, Starčevo, Zrenjanin, Novi Sad, Odžaci 
Grupne izložbe:Pančevo, Kovin, Sombor, S.Karlovci, Srpski Brod, Višegrad, Valjevo. Budva, Novi Sad, S.Mitrovica, Petrovac na moru, Paraćin, Banja Luka, Pale itd. 
Učesnik je u radu više likovnih kolonija: Deliblatski pesak-Pančevo, Dunavom do slike-Pančevo, Višegrad, Srpski Brod, Sremski Karlovci, Pale, Kupa na Vrbasu, Sombor, Moja voda-Vršac i druge.
Nagrađivan je dva puta II-om nagradom na Oktobarsom salonu u Kovinu.

ČUDA DRAGOSLAVA HUSARA
 Susret sa slikama Dragoslava Husara rađenih tehnikom akvarela spadaju u red onih događaja savremenog srpskog slikarstva koje možete nazvati prijatnim iznenađenjima, ali bi ipak najlakši i najodređeniji izraz bio „otkrivanje čuda“ jed. Stvaralaštvo D.Husara jeste „čudo“. Pripadnik srednje generacije srpskih slikara, pomalo skrajnut u skrajnutom gradicu Pančevu, putnik, romantični zanesenjak ali i poeta izuzetnog dara i suptilnih osećanja.
Dragoslav Husar jeste jedan od naših najuglednijih predstavnika poetskog realizma u srpskom slikarstvu kraja XX veka koji na razmedu vekova zahvaljujući vremenu spaja i prenosi iz jednog u drugu preko te nevidljive linije vremena, svoje prostore, svoje nadahnuće sa pesničkim islikanim detaljima, svoju idiličnu, gotovo do savršenstva skladnu atmosferu. Na pejsažima Dragoslava Husara dominira onaj tako istančani osećaj za prostor, atmosfera u kome je ceo ambijent nabijen naglašenim emocijama ushićenja prirodom i svim onim elementima koje u sebi kao promenu nosi pejsaž u kontekstu godišnjih doba. Na Husarevim akvarelima naslikan je vetar; sa njih kad naižete na zimski pejsaž oseća se hladnoća. Husar je slikar čije slike nose u sebi miris livada i rascvetalog cveća i drveća. Njegovi pejsaži svaki čas mogu da ožive. U njima se možete naći i po njima putovati. Husar je, dakle i slikar godišnjih doba, ali kao rasni pejsažista njegove slike u sebi kroz svaki potez pokreću lavinu emocionalnih uprostorenih doživljaja.
 Kod Husara sunce, voda i boja jesu tek pomoćna sredstva za ostvarivanje onoga što njegova unutrašnjost, njegova intimna ushićenja vaspostavljaju na ovim sjajnim akvarelima. Toplota boja i njihovo uprostoravanje u arhitekturi pejsaža u njegovom osnovom geometrizmu gde se crtež pojavljuje u naznakama jesu jedna od osobina Husarevog prilaza akvarelu. Ako su neki od najznačajnijih srpskih akvarelista (G. Lazarević, Z. Mandić, D. Kolarević, V. Nikolić, D. Ðokić, Ð.Kolarević i dr.) majstori malih pesničkih formi ili pak pesnici modernog senzibiliteta. Dragoslav Husar jeste majstor soneta i klasičnih formi. Kod Husara se u pejsažu često javljaju i zavejana sela kao neremetujući deo prirode ili zaseoca i gradići stopljeni sa šumarcima i valovitim bregovima. Husar primećuje, a kako svoju percepciju stapa sa uskovitlanim strastima umetnika koji svoju intimnu slobodu nalazi u beskrajima ovozemaljskih slika kao kakav alhemičar na belu hartiju u vodi punoj sunca i boje stvara svetlost koja otvara detalje raja. Husarevog raja jer običnom čoveku to su prizori svakodnevnice sa kojima se svakodnevno sreće, ali u susretu sa slikama Dragoslava Husara stvar se iz korena menja sve slike postaju otkrića i doživljaji gotovo nestvarni prizori – „čuda“.
 Dakle, Husar jeste dragoceno otkriće srpskog slikarstva ali i umetnik sklonjen u senke veličanstvenih krošnji rajskog drveća koje izrasta u vilajetima odabranih.

 Žarko Dimić


ZAPISI O DRAGOSLAVU HUSARU
 Izgleda da je Dragoslav Husar vrlo rano, još kao dečak, pokazao izuzetnu obdarenost za crtež i slikanje vodenim bojama. Po tome ne bih ga nazvao samoukim, niti autodidaktom u slikarstvu, već samorodnim stvaraocem. Realnost života, koja skoro nikad nije u skladu sa željama uskratila mu je akademsko usavršavanje. Ne znam da li mu je to donelo više sreće nego što je bio darovit. Tek kada je završio svoje društvene i profesionalne obaveze krenuo je kao kakav Aristotelov učenik, da se usavršava umetnosti slikanja u prirodi. Doista, među retkim osvedočenim akvarelistima sve je manje onih koji rade u pleneru, u neposrednom kontaktu sa prirodom kao što to čini Dragoslav Husar.
 Ovaj neumorni putnik, privučen atmosferom i svetlima svog podneblja, radeći skoro bez daha, iskazao se vrlo brzo kao osetljiv slikar pejzaža. U ambijentu nije inspirisan faktografskim videnjem , više je to asocijativna moć prizora, koji interpretira svojim imaginarnim doživljajem, svestan da susreti sa prirodom obogaćuju u slikaru oči za jedan njegov svet. Pored osećanja za kadriranje i uvek povišeni ugao gledanja odnegovao je svu lepotu u nedorečenosti prostora, onu efektnu privlačnost ostavljanja beline sa skoro nepostojećom linijom horizonta, stvarajući viziju univerzalne harmonije neba i predela. Njegov realizam ne podleže lepoti zavičaja na sladunjav, dopadljiv način, ne podilazi malograđanskom ukusu, - sve je kod njega dato u zanosnom brišućem letu nad rekama, zaseocima, šumarcima i proplancima, čije je ishodište u praznini nebeske prašine.
 Kao saputnik imao sam priliku da ga gledam kako se pod crnim šeširom, mašući širokim četkama, kao kakav dirigent u žitnom polju, bori sa razlivenom bojom da ono što je nevidljivo učini vidljivim. Osećao sam da je u tom hrvanju i borenju sadržana suština njegovog života i njegove umetnosti, njena lepota, njena snaga, njena istina i plemenitost.

 Dragomir Todorović


Slike Dragoslava Husara