1. lip 2012.

Dan rijeke Save - kako ga obilježava Šabac


petak, 01. jun 2012, 13:42 -> 14:54
Dan reke Save
Međunarodnim sporazumom 2007. godine 1. jun je proglašen za Dan reke Save. Šapčani kažu da kod njihovog grada pokazuje sva svoja lica i da se pored nje najčešće odmaraju, ali da njeni potencijali nisu dovoljno iskorišćeni.
Povodom Dana reke Save u Šapcu je održano takmičenje u veslanju, a pod sloganom "Pamet u glavu, ne bacaj u Savu" i prikupljanje otpada sa obale.
"Nema u gradu lepšeg mesta, bar po mom mišljenju, gde se čovek može odmoriti, a i malo gradova ima sreću da bude uz ovako lepu reku", kaže Slobodan Jović iz Šapca.
Njen sliv najveći je u Jugoistočnoj Evropi. Sava nastaje od Save Dolinke i Save Bohinjke i na svom putu prema Dunavu, u dužini od 945 kilometara povezuje četiri zemlje. U Srbiju ulazi kod sela Jemena, od Jarka pravi takozvane "laktove", a oko Šapca poznata je po većem broju ada.
Pored Savskih talasa, zbog dobrog položaja Turci su u 15. veku sagradili tvrđavu, a uređen parkovski prostor oko nje, Šapčani i danas nazivaju Starim gradom.
"Reka Sava nam daje život i zbog toga je mi čistimo i trudimo se da što više očuvamo i zadržimo te prirodne resurse", kaže Snežana Damnjanović.
Ribolovci kažu da se poslednjih godina za njihove udice najčešće zakači bela riba.
"Sava je za mene sve, ljubav i život. Provedem mnogo vremena, i po 20 sati na vodi pecajući", kaže ribolovac Žarko Petrović.
Kod Mišarske ade u okolini Šapca, Sava dostiže najveću širinu, do 750 metara, najveća dubina oko 28 metara izmerena je nizvodno od ušća Drine, njene najveće pritoke.
"Od pre nekoliko godina u Savi se ponovo pojavio rečni rak, što je za nas ekologe indikator zdrave životne sredine. To nas obavezuje da i u budućnosti čuvamo Savu sa svim njenim karakteristikama i vrednostima", kaže Ivica Radanović iz Unije ekologa.
Iako je rečni saobraćaj sedam puta jeftiniji od drumskog, teretni brodovi ovim delom Save, retko saobraćaju. Plovni put je obeležen, urađena je studija izvodljivosti, ali zbog nedostatka finansijskih sredstava, nije uređen po Evropskim standardima.
Direktor Robno-transportnog centra Šabac, Nikola Bjelan kaže da Sava može puno da pruži i da je velika šteta što nije dovoljno iskorišćena.
"Sava može da pruži, prvo jeftiniji prevoz, a samim tim i konkurentnije cene njihovih proizvoda na svetskom tržištu", dodaje Bjelan.
Dok Šabac čeka da posle dva veka ponovo bude lučki grad, najlepšu sliku o Savi na sve kontinente, ponesu plivači, koji se svake godine takmiče i druže na Tradicionalnom međunarodnom plivačkom maratonu.
RTS